جشنواره نغمه های آسمانی خرداد ماه سال آینده برگزار می شود
نوشته شده توسط : devojke

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'محمدحسین صوفی' روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران با تشریح اهداف و نحوه برگزاری این جشنواره افزود: این جشنواره دارای دو بخش جنبی شامل مقاله های پژوهشی و بیداری اسلامی است كه علاقه مندان می توانند آثار مكتوب خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را تبلیغ شعائر اسلامی با بهره گیری از نغمات مذهبی و دینی برشمرد و توضیح داد: صدای زیبای قراء، موذنان و ذاكران اهل بیت از بهترین شیوه های معرفی قرآن، اذان و ابتهال است.

صوفی پاسداشت شعائر اسلامی و بكارگیری استعدادها در تولید اذان، نغمات، دعا، ابتهال و تواشیح و نیز پاسداشت فعالان و پیشكسوتان این عرصه را از دیگر اهداف این جشنواره عنوان كرد و افزود: توجه به زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام در تولید نغمه های آیینی و همخوانی نیز جریان سازی فرهنگی و رسانه ای برای روی آوردن به قرآن، اذان و دیگر شعائر اسلامی دیگر اهدافی است كه این جشنواره پیگیری می كند.

معاون صدای سازمان صدا و سیما یادآورشد:با توجه به اینكه آموزه های اسلامی زیربنای حركت های انقلابی و اسلامی در منطقه است، در این جشنواره بخش ویژه ای به بیداری اسلامی اختصاص یافته است تا علاقه مند مقاله های خود را در این زمینه ارایه كنند.

صوفی افزود: با توجه به برگزاری بین المللی این جشنواره اطلاع رسانی لازم از طریق رایزنی های فرهنگی ایران، سفارتخانه ها، دفاتر صداو سیما در خارج از كشور و پایگاه اینترنتی رادیو برای شركت اشخاص و گروه های علاقه مند انجام شده است.

وی 20 اسفند را مهلت پایانی برای ارسال آثار به این جشنواره عنوان كرد و گفت: علاقه مندان می توانند آثار خود را به صورت لوح فشرده (سی دی) به دبیرخانه ارسال كنند و در صورتی كه امكان ارسال به صورت لوح فشرده نباشد، می توان به شیوه های دیگر به شرط بالا بودن كیفیت آثار در این جشنواره شركت كرد.

معاون صدا رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینكه اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره مشخص شده اند، بر همكاری نهادهای قرآنی و فرهنگی مرتبط با حوزه نغمه های آیینی برای برپایی باشكوه این جشنواره تاكید كرد و گفت: فراخوان جشنواره به بیش از 800 كانون و نهاد مرتبط با فعالیت های قرآنی ارسال شده است.

صوفی افزود: از آنجا كه در فراخوان جشنواره اعلام شده است كه صدا و سیما مجوز استفاده از آثار ارسالی را در شبكه های رادیویی و تلویزیونی دارد، برگزاری این جشنواره می تواند سبب ایجاد تنوع در صداهای موجود در آرشیو این سازمان شود.

وی یادآور شد: برگزاركنندگان این جشنواره بنا را بر كیفیت آثار گذاشته اند و به همین خاطر افراد و گروه ها در هر مقطع سنی قادر به شركت در این جشنواره هستند.

وی درباره حضور بانوان در این جشنواره نیز گفت: با توجه به شبهه ناك بودن همخوانی زنان، آنان می توانند در بخش جنبی جشنواره حضور داشته باشند.

معاون صدا رییس سازمان صدا و سیما گفت: تا سال 86 تعداد موذنانی كه صدای آنان از صدا و سیما پخش می شد به شش نفر محدود بود اما در چند سال اخیر با تلاش های صورت گرفته بیش از 20 اذان متنوع از شبكه های رادیویی و تلویزیونی پخش می شود.

صوفی ابراز امیدواری كرد كه در جریان برگزاری جشنواره نغمه های آسمانی از چند اذان دیگر نیز رونمایی به عمل آید.

به گزارش ایرنا،'علیرضا نداف' دبیر كمیته اذان هیات داوران و گزینش آثار این جشنواره نیز گفت: به دلیل آنكه آثار بخش همخوانی و تواشیح با بهره گیری از تكنیك های موسیقی ساخته می شوند، در بخش داوری كارشناسان و صاحب نظران بخش موسیقی نیز حضور خواهند داشت.

وی افزود: در این جشنواره برای نخستین بار در جهان اسلام اذان شیعه و سنی به صورت برابر به داوری گذاشته می شود.

نداف ادامه داد: شورای عالی قرآن صدا و سیما به عنوان بالاترین مرجع برای اذان كشور تاكید دارد كه موذنان باید به تجوید و قرآئت زبان عربی تسلط كامل داشته باشند.

وی افزود: بر اساس طرح مشترك شورای عالی قرآن صدا و سیما و اداره كل نغمات آیینی رادیو قرار است 15 اذان با بهره گیری از 15 گوشه از دستگاه موسیقی ایرانی تولید شود كه در این صورت آثار نابی در زمینه اذان ارایه خواهد شد كه كمتر تاكنون شنیده شده است.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: