بندر امام خمینی بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری را جذب كرد
نوشته شده توسط : devojke

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا اعزامی به بندر امام خمینی (ره) ، 'علیرضا خجسته ' در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین قرار داد سرمایه گذاری به ارزش سه هزار میلیارد ریال به منظور ایجاد ترمینال غلات در این بندر سال گذشته امضا شد .

وی افزود : بندرامام خمینی (ره) پس از بندر شهید رجایی دومین بندر كشور محسوب می شود و تاكنون هشت هزار میلیارد ریال جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته است .

این مقام مسئول ، از قرار داد احداث پایانه نفتی اختصاصی در بندر امام توسط شركت ' بنیاد بارانداز' وابسته به بنیاد مستضعفان خبر داد كه انتظار می رود در سال 1391 به بهره برداری رسد و از این پایانه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی به شكل استاندارد صورت گیرد .

خجسته ، ظرفیت این پایانه را سه میلیون تن ذكر كرد و افزود : مرحله اول با ظرفیت 5/ 1 میلیون تن فعالیت آغاز می شود و در مرحله بعدی به ظرفیت خود می رسد .

به گفته وی ،بندرامام خمینی (ره) اكنون با ظرفیت تخلیه و بارگیری 35 میلیون تن فعالیت دارد ،درحالی كه ظرفیت این بندر 50 میلیون تن است .

خجسته با بیان اینكه روزانه 12 هزار تن بار در بندر امام خمینی (ره ) تخلیه می شود، گفت: اكنون هیچ كشتی در این بندر در انتظار تخلیه نیست و خبر تخلیه نشدن بار 12 فروند كشتی به دلیل تحریم از سوی یك رسانه خارجی عاری از حقیقت و كذب است .

وی اضافه كرد : بندرامام خمینی (ره) در زمان حاضر 70 درصد از فعالیت خود را در حوزه تخلیه و بارگیری فرآورده های غیر نفتی انجام می دهد و مابقی مربوط به فرآورده های نفتی است.

این مقام مسئول ،از بنادر امام خمینی (ره) ، خرمشهر ، آبادان ، چوئبده ، سجافی ، شادگان و اروندكنار به عنوان هفت بندر استان خوزستان نام برد كه در تخلیه و بارگیری اقلام مورد نیاز كشور و صادرات نقش دارند .

خجسته تصریح كرد: اكنون 90 درصد غلات مورد نیاز كشور از طریق بندرامام خمینی (ره) تخلیه و به مبادی مربوطه ارسال می شود و درعین حال این بندر 70 درصد مناطق كشور در تحت پوشش خود دارد .

وی گفت : ترانزیت مواد نفتی عراق از طریق بندر امام خمینی (ره) تخلیه و به سمت خلیج فارس یا دیگر مسیرهای مربوطه صادر می شود .

خجسته افزود: بندرامام خمینی (ره) در گذشته سهم بسیار ناچیزی در ارتباط با ترانزیت داشت ، اما اكنون 22 درصد از این میزان را در اختیار گرفته و امكان رشد این رقم نیز وجود دارد .

معاون دریایی و بندری اداره كل بنادر و دریانوردی استان خوزستان یادآور شد: طی دوران دفاع مقدس هفت فروند كشتی اقیانوس پیما در كانال خورموسی كه دارای طول 42 مایل دریایی با عرض حداقل 250 متر و متوسط عمق 20 متر است ،غرق یا نیمه غرق شدند و براساس قراردادی با یك شركت ایرانی به ارزش 800 میلیارد ریال تاكنون یك فروند از این كشتی ها خارج و انتظار می رود دومین فروند نیز در فصل بهار 1391 نجات یابد .

وی تصریح كرد : فروش لاشه كشتی های مغروقه یك چهارم تا یك پنجم هزینه های مربوطه را دربرمی گیرد ، اما سازمان بنادر ودریانوردی مصمم به اجرای این عملیات است .

خجسته از افتتاح و بهره برداری از بندر شادگان به عنوان دستاورد سفرهای استانی هیات وزیران در سال جاری نام برد و گفت : رویكرد اصلی برای احداث این بندر رفع معضل بیكاری در منطقه بوده و اكنون با تلاش های صورت گرفته از عمق مناسب برخوردار است و از طریق خورموسی به آبهای آزاد متصل می شود و قرار است شیلات هم در جوار آن بندر صیادی فعال سازد .

اقتصام ** 1559**1601





:: برچسب‌ها: زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: