اجرای طرح' صنایع بزرگ اقیانوسی' موجب رونق شهرهای سواحل جنوب كشور می شود
نوشته شده توسط : devojke

وحید چگینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود : طرح صنایع بزرگ اقیانوسی را چندی پیش به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارسال كردیم تا در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف ) مطرح و بعد از بررسی نتیجه نهایی اعلام شود.

وی اظهار داشت: این طرح در اسفندماه سالجاری نهایی می شود و در صورت تایید از سوی شورای عتف طرف قرارداد با وزارت علوم برای آغاز كارهای اجرایی آن مشخص می شود.

چگینی درباره طرح توضیح داد: سواحل دریای عمان دارای ویژگی های خاصی از جمله داشتن آبهای عمیق تا عمق سه هزار متر و همچنین نزدیك بودن ساحل به آبهای عمیق تا 600 متر این سواحل را از سواحل دیگر متمایز می كند بنابراین از این ویژگی ها می توان برای راه اندازی صنایع مختلف از جمله راه اندازی كارخانجات لوازم بهداشتی ، مكان های تفریحی ، محصولات كشاورزی ، گردشگری و تهیه آب معدنی استفاده كرد.

به گفته وی آب معدنی كه از عمق آبها گرفته و شیرین شده باشد از قیمت بسیار بالایی برخودار است زیرا این آب معدنی دارای مواد مغذی زیادی است.

وی با بیان اینكه این طرح در بسیاری از كشورهای دنیا با موفقیت اجرا شده است گفت: كشورهای اندونزی و مالزی دو كشوری هستند كه این طرح را با موفقیت اجرا كرده اند.

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی تاكید كرد: با توجه به اینكه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده و ایشان تاكید فراوان بر پیشرفت شهرهای جنوبی كشور و سواحل عمان دارند ، این طرح تعریف شده است.

چگینی افزود: با استفاده از عمق زیاد آب می توان با به كار گیری سیستمی خاص ، انرژی مورد نیاز صنایعی كه می شود در آن بخش راه اندازی شود را تامین كرد و مطالعات اولیه ای كه در آن منطقه صورت گرفته امكان اجرای این طرح را تایید كرده است.

وی ادامه داد: رقمی حدود600 میلیون تومان اعتبار برای بخش مطالعاتی طرح پیش بینی شده است كه در صورت تامین مطالعات نهایی آن آغاز می شود.

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: عمده فعالیت برای اشتغال در دریای عمان ، كارهای شیلاتی از جمله صید و صیادی است و چون صنعت نفت و گاز فعالی ندارد باید با برنامه های ریزی های اصولی و علمی موجبات رونق آن مناطق فراهم شود كه طرح'صنایع بزرگ اقیانوسی'یكی از این راهكارها است كه به نظر می رسد جوابگوی نیاز منطقه خواهد بود.

وی اظهار داشت : از اینكه این طرح ' صنایع بزرگ اقیانوسی ' نامگذاری شد به این معنا نیست كه این طرح در دریا قابل استفاده نیست بلكه اقیانوس و دریا مترادف هم هستند.

چگینی تاكید كرد : اگر خوب به این طرح پرداخته شود گزینه مناسبی برای آبادانی سواحل دریای عمان خواهد بود یعنی همان تاثیری كه صنعت نفت و گاز در خلیج فارس و منطقه عسلویه داشت ، می تواند سواحل عمان را نیز از نظر اقتصادی پررونق كند و رفاه و آسایش را برای مردم آن منطقه به همراه داشته باشد.

وی در پایان گفت: منطقه آزاد چابهار ، دانشگاه علوم دریایی چابهار ، شیلات چابهار و فرمانداری چابهار می توانند حامیان مالی و تحقیقاتی این طرح باشند.

علمی **9014**





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: